Europako Batzordearen txostena: praktika desleialen %36 elikagaien industrian gertatzen dira

Batzordeak txosten bat argitaratu du elikagaien hornikuntza-kateko merkataritza-jardunbide desleialei buruzko zuzentarauaren aplikazioari buruz. Txostenaren arabera, hautemandako praktika desleialen %41 txikizkako merkataritzan detektatu ziren ( %47 2022an), %36 elikagaien industrian ( %27 2022an) eta %22 handizkako merkataritzan ( %25 2022an).

industria agroalimentaria

[Revista alimentaria] [Batzordearen txosten osoa]

Merkataritza-jardunbide desleialei buruzko Erkidegoko zuzentarauak hamasei jardunbide debekatzen ditu, nekazari eta hornitzaile txikienei kalte egin diezaieketenak. Bi bloketan banatuta daude: praktika komertzial desleial beltzak (debekatuak, inguruabarrak edozein direla ere), eta praktika komertzial desleial grisak (soilik debekatuak aldez aurretik alderdien artean termino argietan eta zalantzarik gabekoetan adosten ez badira).

Praktika desleial beltzak:

    1. Nekazaritzako produktuetarako eta elikagai galkorretarako 30 egunetik gorako ordainketak
    2. 60 egunetik gorako ordainketak nekazaritzako elikagai ez galkorrentzat
    3. Nekazaritzako elikagai galkorrak epe laburrera baliogabetzea
    4. Erosleak kontratuaren aldebakarreko aldaketak egitea
    5. Loturarik gabeko zerbitzuengatiko ordainketa
    6. Erosleari transferitutako galera- eta narriadura-arriskua
    7. Erosleak hornidura-akordioak idatziz berrestea ukatzea, hornitzaileak hala eskatu arren
    8. Erosleak sekretu komertzialak behar ez bezala erabiltzea
    9. Eroslearen merkataritza-errepresaliak
    10. Bezeroek hornitzaileari egindako erreklamazioen azterketaren kostuak transferitzea

Praktika desleial grisak:

    1. Erosleak hornitzaileari itzultzen dizkio saldu gabeko produktuak
    2. Hornitzailearen ordainketa biltegiratze, erakustaldi eta zerrendagatik
    3. Sustapenerako hornitzailearen ordainketa
    4. Hornitzailearen ordainketa publizitateagatik
    5. Hornitzailearen ordainketa merkaturatzeagatik
    6. Eroslearen langileek hornitzailea ordaintzea, lokalak egokitzea

Praktika desleialak maiz

Hauek izan ziren, txostenaren arabera, maizen detektatu ziren merkataritza-jardunbide desleialak: nekazaritzako eta elikagaigintzako produktu galkor edo ez-galkorrengatiko ordainketen atzerapenak ( % 50 eta % 13), transakzio espezifiko batekin zerikusirik ez duten ordainketak ( % 7), hornitzaileari merkaturatze-ekintzengatik eskatutako ordainketak ( % 7), eta biltegiratze, erakustaldi eta kotizazioagatik eskatutako ordainketak ( % 7).

Merkataritza-praktika desleialik salatu ez zen kasuetan, Batzordeak inkestatuek adierazi zuten, batez ere, ez zutela egin eroslearen errepresaliaren baten beldur zirelako ( % 30), eta, ondoren, sektorean jardunbide komun gisa hartu zuten ( % 23) edo legea betearazteko ardura zuen agintaritza publikoak ezin izango zuela erabili pentsatu zuten ( % 17). "Mugaz gaindiko aplikazio egokiak ere oztopo gehiegi ditu horri dagokionez", dio txostenak.

Ondorioak

    • Estatu kide gehienek Zuzentarauak ezarritako gutxieneko mailatik harago doan babes-maila hartu dute. Zuzentaraukoak baino arau nazional zorrotzagoak ezar daitezke, betiere EBko barne-merkatuko arauak errespetatzen badituzte.
    • Oro har, estatu kideek ikuspegi sektorialari jarraitzen diote, eta Zuzentaraua nekazaritzako elikagaien katean soilik aplikatzen dute.
    • Aplikazio-eremuari dagokionez, estatu kideen erdiak baino gehiago Zuzentarauan definitutako negozio-bolumenaren kategorietatik aldentzen dira; batzuek arauak aplikatzen dituzte, eragindako agenteen negozio-bolumena edozein dela ere.
    • Estatu kide gehienek merkataritza-jarduera desleialen zerrenda zabaldu dute, Zuzentarauaren debekuak gogortuz, adibidez, praktika «grisak» praktika «beltz» bihurtuz edo Zuzentarauak jasotzen dituenez gain beste merkataritza-jarduera batzuk egiteko debekuak gehituz. Aitzitik, Zuzentarauaren transposizioa egin aurretik legeriarik ez zuen estatu kidea, oro har, Zuzentarauaren aplikazio-eremura egokitu da. Hala ere, oraindik ez da amaitu neurri nazionalen eta zuzentarauaren arteko bateragarritasuna ebaluatzen duen adostasun-kontrola.
    • 2025erako aurreikusitako ebaluazioarekin, Zuzentaraua bera eta haren parametroak egokitzeko beharrari buruz hausnartzeko unea iritsiko da, aplikazio-eremuari eta aipatzen dituen praktikei dagokienez.